Het nieuwste boek van . .

webkwestie - webquest

Bibliothecaris

Algemene informatie

De Webkwestie “Het nieuwste boek van .....”is een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie afkomstig is uit bronnen op Internet, een bibliotheekcatalogus, naslagwerken, woordenboeken en leesboeken.

N.a.v. een door de leerlingen gelezen boek krijgen zij van de desbetreffende schrijver de vraag hem of haar te helpen bij het bedenken van een nieuw plot. De opdracht wordt vormgegeven in een aan de leerlingen gerichte brief.

Aan de hand van deze brief moeten de leerlingen verschillende opdrachten vervullen en vragen oplossen. In een inleidend filmpje maken de leerlingen kennis met de bibliotheek.

Door op de foto van de schrijver/schrijfster van het boek dat ze gelezen te klikken krijgen zij hun opdracht. De leerlingen gaan op zoek naar informatie en maken daarbij gebruik van een woordspin en een stappenplan. Daarna verwerken ze de gevonden informatie in een eindproduct: een plot voor een nieuw verhaal en een poster.

De webkwestie kan ingezet worden als invulling voor een klassenbezoek.

Leerdoelen

  • Alle leerlingen lezen een boek naar keuze, een collectie kan geleend worden bij de bibliotheek

  • De leerlingen leren een woordspin maken.

  • De leerlingen leren bepaalde woorden opzoeken in een woordenboek.

  • De leerlingen leren informatie opzoeken in de catalogus van de bibliotheek.

  • De leerlingen leren informatie zoeken, selecteren en verwerken op www.schoolbieb.nl

  • De leerlingen maken kennis met het programma FF Zoeken van SchoolTV.

  • De leerlingen kunnen een flaptekst maken van een nog te verschijnen boek.

  • De leerlingen kunnen een poster maken.

Toelichting Webkwestonderdelen

Stap 1: Op school

  1. De leerkracht vraagt een collectie leesboeken aan.

  2. De collectie boeken wordt afgehaald in de bibliotheek.

  3. Afspraak voor klassenbezoek wordt vastgelegd.Hierbij rekening houden met 3 weken "leestijd".

  4. De leerlingen lezen een boek naar keuze.

  5. Er worden groepjes van 2/3 leerlingen gevormd.

  6. Elk groepje kiest één boek waarmee de vervolgopdracht wordt uitgevoerd.

  7. Dit boek wordt meegenomen naar de bibliotheek voor het vervolg van de webkwestie..

Stap 2: In de bibliotheek

  1. De bibliothecaris introduceert de Webkwestie "Het nieuwste boek van......" .Dit kan evt. met behulp van een beamer.De leerlingen gaan daarna in groepjes verder met de uiteindelijke opdracht. Zij leren daarbij omgaan met een woordspin, maken informatievragen en beantwoorden die met behulp van het gekozen boek, woordenboek, catalogus van de bibliotheek, Schoolbieb en Internet.Er kan voor gekozen worden de formulieren voor de woordspin en het stappenplan vooraf uit te printen.

  2. De kinderen moeten voor het vervolgverhaal op het door hen gelezen boek een flaptekst (af)schrijven. Hieraan kunnen zij al beginnen in de bibliotheek.

  3. Stap 3: Op school

  4. De verdere verwerking alsook de vervolgopdracht wordt op school gedaan.

  5. Voor de vervolgopdracht maken de leerlingen een affiche voor het nieuwe boek.

  6. Formaat A3, materiaalgebruik naar keuze.

  7. Daarna is het de bedoeling dat van deze affiches foto's worden gemaakt en naar het volgende e-mailadres

  8. verzonden worden; jeugd-zvl@bibliotheekzeeuwsvlaanderen.nl. Bij voorkeur maar één affiche per e-mailbericht.

  9. De leerkracht vermeldt in het e-mailtje:

  10. Eigen naam

  11. Naam school

  12. Plaatsnaam school

  13. De groep

  14. De naam van de leerling

  15. De naam van de schrijver

  16. De titel van het boek.

  17. Een korte omschrijving van maximaal 30 woorden

  18. Deze affiches komen in een speciale web-galerij te staan die u in deze webkwestie onder "Terugblik" kunt bekijken.

Veel succes met het gebruik van deze webkwestie.

Heeft u echter nog vragen neem dan contact op met Marleen Lammens van bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen.

Als u dit project ook in uw bibliotheek wilt gebruiken, vul dan het onderstaande formulier in.